Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

 


Τὰ τῆς γῆς ἐπί τῆς γῆς καταλιπόντες, τὰ τῆς τέφρας τῷ χοΐ παραχωροῦντες, δεῦτε ἀνανήψωμεν, καὶ εἰς ὕψος ἐπάρωμεν, ὅμματα καὶ νοήματα’ πετάσωμεν τὰς ὀψεις ὁμοῦ καὶ τὰς αἰσθήσεις, ἐπὶ τὰς οὐρανίους πύλας οἱ θνητοί’ νομίσωμεν εἶναι τοῦ Ἐλαιῶνος εἰς ὄρος, καί ἀτενίζειν τῷ Λυτρουμένῳ ἐπὶ νεφέλης ἐποχουμένῳ’ ἐκεῖθεν γὰρ ὁ Κύριος εἰς οὐρανούς ἀνέδραμεν…

ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟΝ, Η ΑΝΑΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ, ΟΡΘΡΟΣ, ὁ Οἶκος

 

Ἀφοῦ ἐγκαταλείψουμε στὴ γῆ ὅλες τὶς ἐπίγειες μέριμνες καὶ παραχωρήσουμε ὅσα γίνονται σκόνη στἠ φροντίδα τοῦ χωματένιου σώματος, ἐλᾶτε νὰ ἀνακαινισθοῦμε πνευματικά καὶ νὰ σηκώσουμε στὸν οὐρανό τὰ μάτια καὶ τὸ νοῦ μας.  Ἄς ἀνυψώσουμε, ὡς θνητοί ἄνθρωποι, τὰς αἰσθήσεις  καὶ τὶς μορφές μας πρὸς τὶς πύλες τοῦ οὐρανοῦ.  Ἄς θεωρήσουμε πὼς εἴμαστε στὸ ὀρος τῶν Ἐλαιῶν καὶ ἀτενίζουμε τὶν Λυτρωτή νἀ μεταφέρεται ἐπάνω σὲ νεφέλη.  Γιατὶ ὁ Κύριος ᾶπό ἐκεῖ ἀνέβηκε στους οὐρανούς…

 

         ορτή τς ναλήψεως άποτελε γιορτασμό το νοίγματος το ορανο στούς άνθρώπους, το ορανο ς το νέου καί αώνιου οκου, το ορανο ς τς ληθινς μας πατρίδος. μαρτία χώρισε βίαια τή γ πό τόν ορανό καί μς κανε γήινους καί χοντροκομένους, προσήλωσε τό βλέμμα μας σταθερά στό δαφος καί κανε τή ζωή μας ποκλειστικά γεωτροπική.  μαρτία εναι προδοσία το ορανο μέσα στήν  ψυχή.  Ατή κριβς τή μέρα, τήν ορτή τς ναλήψεως, νιώθουμε τρομοκρατημένοι πό ατή την ρνηση τού γεμίζει λόκληρο τόν κόσμο.  ΄Ο άνθρωπος μέ περοψία καί μέ περηφάνια ναγγέλλει πώς εναι μόνο λικός, πώς λόκληρος κόσμος εναι λικός,και πώς τίποτε δέν πάρχει πέρα πό τό λικό.  Καί γιά κάποιο λόγο εναι κόμη καί χαρούμενος γι’ατό, καί μιλ μέ οκτο καί συγκατάβαση γι’ατούς πού κόμη πιστεύουν σέ κάποιο εδους ούρανό» σάν νά πρόκειται γιά γελωτοποιούς γιά γροίκους.  λτε δελφοί, «ορανός», εναι πλς ορανός, εναι τόσο λικός σο καί κάθετι λλο’  δεν πάρχει τίποτε λλο, δέν πρξε οτε καί θά πάρξει.  Πεθαίνουμε, ξαφανιζόμαστε’  τσι στό μεταξύ ς κτίσουμε ναν πίγειο παράδεισο καί ς ξεχάσουμε τίς φαντασίες τν παπάδων.  Αύτό ν συντομί εναι τό τελικό ποτέλεσμα καί οσία το πολιτισμο μας, τς πιστήμης μας, τς δεολογίας μας .  πρόοδος καταλήγει στό νεκροταφεο, μέ την πρόοδο τν σκουληκιν πού τρέφονται πό τά πτώματα.  λλά τί μς προτείνετε, μς ρωτον, ποιός εναι ατός ούρανός γιά τον ποον μιλτε, στόν ποον Χριστός νελήφθη;  Τέλος πάντων, τίποτε δέν πάρχει στόν ορανό γιά τόν ποο μιλτε.  

        ς παντήσει σ’ατό τ ρώτημα ωάννης Χρυσόστομος, μεγάλος Πατέρας τς κκλησίας πού ζησε δέκα ξι αἰῶνες πρίν.  Μιλντας γιά τν ούρανό, ναφωνε : «Τί νάγκη χω πό τον ορανό, ταν γώ διος θα γίνω ορανός;…».  ς ρθει  πάντηση πό τούς Πατέρες μας πού νόμαζαν τήν κκλησία «πίγειο ορανό».  Τό οσιαστικό σημεο ατν τν δύο παντήσεων εναι τό ξς :  ορανός εναι τ νομα τς αθεντικς κλήσης μας ς νθρώπινα πλάσματα, ορανός εναι τελική λήθεια γιά τή γ.  χι, ορανός δέ βρίσκεται κάπου στό πώτερο διάστημα πέρα πό τούς πλαντες σέ κάποιον γνωστο γαλαξία.  Ορανός εναι ατό πού μας πιστρέφει Χριστός, ,τι χάσαμε μέ την μαρτία κα τήν περηφάνεια, μέ τίς πίγειες, ποκλειστικά γήινες, πιστμες κα δεολογίες, κα τώρα εναι νοικτός, μς τόν προσφέρει κα μς τόν πιστρέφει Χριστός. Ορανός εναι τό βασίλειο τς αώνιας ζως. Τό βασίλειο τς λήθειας, τς καλωσύνης καί τς μορφις.  Ορανός εναι  λόκληρη πνευματική μεταμόρφωση τς νθρώπινης ζως’ ορανός εναι βασιλεία το Θεο, νίκη πάνω στό θάνατο, θρίαμβος τς γάπης και τς φροντίδας’  ορανός εναι κπλήρωση ατς τς σχατης πιθυμίας, γιά τήν ποία επώθηκε : « φθαλμός οκ εδε κα ος οκ κουσε κα πί καρδίαν νθρώπου οκ νέβη, τοίμασεν Θεός τος άγαπσιν αύτόν» (Α Κορ.2,9).                       

Alexander Schmemann, Celebration of Faith

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου