Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2019



. . .στη γιορτή των Φώτων, που γίνεται ο αγιασμός των υδάτων, σ’ ένα εξαιρετικό τροπάριο παρουσιάζεται η εικόνα του Ιορδάνη να αντιστρέφει τη ροή του. Ο Ιορδάνης «εστράφη εις τα οπίσω». Που σημαίνει ότι ο Ιορδάνης μέχρι τότε κατευθυνόταν προς τον θάνατο, και η θάλασσα στην οποία έβγαινε λεγόταν Νεκρά Θάλασσα, γιατί δεν είχε ζωή. Με τη βάπτιση του Χριστού ο Ιορδάνης αλλάζει τη ροή του και ξαναπηγαίνει προς την πηγή. Αυτός ο συμβολισμός μας δηλώνει ακριβώς την αλλαγή που γίνεται με το βάπτισμα. Ενώ η προοπτική είναι προς τον θάνατο (γεννηθήκαμε για να πεθάνουμε), με το βάπτισμα αντιστρέφεται αυτή η προοπτική. Γεννιόμαστε για να ζήσουμε και εντασσόμαστε μέσα στο σώμα του Χριστού.
Τί σημαίνει εντάσσομαι στο σώμα του Χριστού; Και γιατί αυτή η ένταξη στο σώμα του Χριστού να θεωρείται σωτηρία του ανθρώπου; Ο Χριστός είναι το δεύτερο πρόσωπο της θεότητας, ο Υιός, ο οποίος ελεύθερα θέλει να πραγματοποιήσει το θέλημα του Πατέρα του. Το θέλημα του Πατέρα είναι να ενωθεί με τον άνθρωπο. Δημιούργησε τον άνθρωπο για να είναι εις το διηνεκές ενωμένος μαζί του. Ο Υιός  θέλει να σαρκωθεί (και βέβαια το θέλημα αυτό είναι θέλημα και του Πατρός και του Αγίου Πνεύματος). Ο υιός αποφασίζει να πραγματοποιήσει αυτό το θέλημα, να γίνει άνθρωπος, να προσλάβει το κτιστόν. Διά της προσλήψεως το κτιστόν ζωοποιείται, αλλάζει τρόπο υπάρξεως. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει εάν δεν συνεργεί το Άγιο Πνεύμα, δηλαδή  εάν δεν υπάρξει ένας τρόπος ώστε οι δυνάμεις αυτές -τις ονομάζω δυνάμεις, αλλά οι Πατέρες τις ονομάζουν ενέργειες- να βρίσκονται διηνεκώς εντός του ανθρώπου. Και θα έχετε παρατηρήσει ότι στη θεία Λειτουργία, πάνω από μία φορά, ο ιερέας δηλώνει περί κοινωνίας του Αγίου Πνεύματος: «η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος είη μετά πάντων ημών». Στη δε ασκητική μας παράδοση, που την ονομάζουμε και νηπτική, ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι το άγιο Πνεύμα ενοικεί εντός του ανθρώπου και δια της ενοικήσεως επιτρέπει στον άνθρωπο να νοεί τον Θεό, να νοεί την παρουσία του Θεου.

Δημήτρης  Μαυρόπουλος «ΔΙΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ», Εκδ. Δόμος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου