Συνεχίζω τις χθεσινές
σημειώσεις μου για την υπερηφάνεια, τον εγωκεντρισμό, ως πηγή αμαρτίας, ως το
περιεχόμενο της αμαρτίας και ως η καταστροφική , ολέθρια δύναμή της. Σκεφτόμουν σήμερα τη σχέση ανάμεσα στην
αμαρτία, στη σάρκα και στη λαγνεία.
Λαγνεία είναι ουσιαστικά η ίδια εγωκεντρικότητα, η ίδια υπερηφάνεια, πού
στρέφει το σώμα στον εαυτό του, στην αυτοδικαίωση
και στην αυτοϊκανοποίησή του. Έτσι,
είναι αδύνατη η γνήσια ταπείνωση δίχως τη νίκη ενάντια στη σάρκα, η οποία
τελικά συνίσταται στην πνευματοποίηση του σώματος. Αλλά η μάχη με τη σάρκα μπορεί εύκολα να μετατραπεί
σε υπερηφάνεια και σε πηγή υπερηφάνειας αν δεν ριζώνει στην αναζήτηση και
επιδίωξη της ταπείνωσης. Ο ασκητισμός μπορεί
να εντρυφά στον εαυτό του κι όχι στον Θεό.
Τα σημάδια είναι σαφή. Ο φωτεινός
ασκητισμός είναι χαρούμενος, απλός, ελπιδοφόρος. Ο ψευδής ασκητισμός, χωρίς εξαίρεση, ζει
απεχθανόμενος τη σάρκα, τον κόσμο, τη ζωή.
Τρέφεται με την περιφρόνηση, συμμετέχει στη βλασφημία του Διαβόλου απέναντι
στην κτίση. Για έναν τέτοιο ασκητή, η
αμαρτία – όπως και ο πειρασμός και ο κίνδυνος – φαίνεται να βρίσκεται
παντού. Ενώ η νίκη πάνω στη σάρκα δεν
γίνεται ποτέ απέχθεια και πάντα οδηγεί στον «καθαρό οφθαλμό». «Εάν δε ο οφθαλμός σου πονηρός ή , όλο το
σώμα σου σκοτεινόν έσται» (Ματθ. 6. 23).
Alexander Schmemann”The Journals of
Father Schmemann 1973-1983” “ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
1973-1983, εκδ. Ακρίτας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου