Ασκητισμός και θυσία
THOMAS MERTON
Αν το πνεύμα μου προσπαθεί να
επιβάλει σιωπή στην σάρκα μου δια της βίας, αργά ή γρήγορα η σάρκα μου θα
εκδικηθεί το πνεύμα μου μολύνοντάς το κρυφά, με χίλια-δυο δηλητήρια. Η πικρία
και η δυστροπία είναι οι συνηθέστεροι καρποί ενός ασκητισμού, που περιορίζεται
στο να ασκεί μόνο το σώμα. Το πνεύμα μου είναι φυσικά ανώτερο από την σάρκα
μου, αλλά δεν είναι ανεξάρτητο από την σάρκα μου. Θερίζει ό,τι σπέρνει σ’
αυτήν. Και εάν μεν της φέρεται με υπερβολική αδυναμία, αργά ή γρήγορα θα
ανακάλυψει σ’ αυτήν, την εικόνα και την καταδίκη της αδυναμίας του. Αν όμως
πάλι της φέρεται με βιαιότητα, αργά ή γρήγορα θα δεχθεί από αυτήν το αποτέλεσμα
της βιαιότητάς του. Ο ψευδοασκητής αρχίζει συνήθως με το να είναι υπερβολικά
αυστηρός με τον εαυτό του, αλλά καταλήγει, εξ ίσου συνήθως, με το να είναι
υπερβολικά αυστηρός με όλους τους άλλους εκτός από τον εαυτό του.
2. Άλλος είναι ο πραγματικός, ο
χριστιανικός ασκητισμός. Είναι εκείνος που εμπνέεται και κατευθύνεται όχι από
το πνεύμα του ανθρώπου, αλλ’ από το Πνεύμα του Θεού. Ο ασκητισμός αυτός
διδάσκει ότι το πνεύμα του ανθρώπου πρέπει αυτό πρώτο να υποταγεί στην χάρη του
Θεού· και μόνον τότε θα μπορέσει να υποτάξει και την σάρκα όχι τόσο στον εαυτό
του, όσο και πάλι στην χάρη του Θεού. «Εἰ Πνεύματι
-δηλαδή με την χάρη του Αγίου Πνεύματος- τάς πράξεις τοῦ σώματος
θανατοῦτε, ζήσεσθε» (Ρωμ. η΄ 13).
Αλλ’ ἡ χάρη του
Θεού είναι γεμάτη αγάπη, γεμάτη έλεος, γεμάτη καλωσύνη· είναι γεμάτη συμπάθεια,
κατανόηση, τρυφερότητα, υπομονή. Προ πάντων, η χάρη του Θεού «οὐ ζητεῖ τά ἑαυτῆς». Η μόνη
επιθυμία, που εμπνέει στην ψυχή μας, είναι η επιθυμία να πράξουμε το θέλημα του
Θεού, οποιοδήποτε και αν είναι αυτό το θέλημα, οσοδήποτε ευχάριστο ή δυσάρεστο
και αν είναι στην ανθρώπινη φύση μας.
Όσοι λοιπόν προσπαθούν να
θανατώσουν τα πάθη τους όχι με το δηλητήριο της ανθρώπινης φιλοδοξίας (της
φιλοδοξίας να γίνουν τέλειοι, να γίνουν ανώτεροι και καλύτεροι από τους άλλους,
να επιτύχουν εκεί που αποτυγχάνουν τόσοι και τόσοι συνάνθρωποί τους), αλλά με
την καθαρή λεπίδα της αγάπης του Θεού (της αγάπης, που εμπνέει στην ψυχή μας η
χάρη του Θεού), αυτοί γνωρίζουν τελικώς την ησυχία και την σιωπή της
πραγματικής εσωτερικής ειρήνης, γιατί η ζωή τους "κρύπτεται ὄντως σύν
τῷ Χριστῷ ἐν τῷ Θεῷ".
Αυτοί είναι οι «πραεῖς» για
τους οποίους μιλούν οι Μακαρισμοί, οι «πραεῖς» που εν
τούτοις «βιάζουν» την Βασιλεία των ουρανών.
ΠΗΓΗ: enoriako.info/Συγγραφείς/Thomas Merton
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου