Η
θεία Κοινωνία, όπως λέει η ίδια η λέξη, είναι κοινωνία των προσώπων. Η κοινωνία
των προσώπων με τον Χριστό και μεταξύ τους συντελείται στην έσχατη κατάσταση
της ιστορίας. Ωστόσο εμείς ονομάζουμε κοινωνία αυτή την πρόγευση
της έσχατης πραγματικότητας που τη ζούμε ως παρόν. Την ζούμε ως παρόν όχι γιατί μπορέσαμε να το
καταφέρουμε με τις δικές μας δυνάμεις, αλλά γιατί μας χαρίζεται αυτή η δυνατότητα,
να είμαστε μία κοινωνία αγίων.
Η
θεία Λειτουργία είναι το κέντρο της ζωής των πιστών. Ναι μεν έχει ως βάση την
παράδοση της ευχαριστιακής πράξης από τον ίδιο τον Χριστό κατά το τελευταίο δείπνο με τους μαθητές του, τον Μυστικό Δείπνο, το
περιεχόμενό της όμως το θεμελιώνει στο γεγονός της Πεντηκοστής, όταν το Άγιο
Πνεύμα διά της επιφοιτήσεως συγκροτεί το σώμα της Εκκλησίας. Επομένως δεν είναι
απλή ανάμνηση μια πράξης που άπαξ
τελέστηκε κατά το Μυστικό Δείπνο,
αλλά ένα διαρκές άνοιγμα προς την αιώνια Βασιλεία του Θεού. Το νόημά της το
λαμβάνει εκ του μέλλοντος που γίνεται παρόν.
Η ευχαριστιακή πράξη στη θεία Λειτουργία είναι διαρκές παρόν της
Βασιλείας του Θεού. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τέλος του πρώτου αιώνα ο
συγγραφέας της Αποκάλυψης, ενός κειμένου που
αποτελεί υπομνηματισμό της ευχαριστιακής
εμπειρίας της χριστιανικής κοινότητας, περιγράφει τη θεία λειτουργία ως διαρκή
πράξη που τελείται στον ουρανό, ως ουράνια λειτουργία.
Ερώτηση:
Θέλετε να πείτε ότι δεν χρειάζεται προετοιμασία για να κοινωνήσουμε; Εννοώ την
εξομολόγηση και τη νηστεία.
Έχετε
δίκιο, εκ πρώτης όψεως αυτό φαίνεται να εννοώ, ότι δηλαδή δεν χρειάζεται να νηστέψω για να κοινωνήσω,
ούτε χρειάζεται να προηγηθεί οπωσδήποτε εξομολόγηση. Δεν είναι όμως έτσι τα
πράγματα και θα ήταν βλασφημία έτσι απλουστευτικά να διατυπώσω μια τέτοια θέση.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι μια τέτοια αντίληψη εξάρτησης της θείας Κοινωνίας
από την οδό της μετανοίας και την άσκηση της νηστείας αφαιρεί το
στοιχείο της δωρεάς, της χάρης. Όσο
ενάρετος κι αν είμαι, όσο κι αν τηρώ τις παραπάνω προϋποθέσεις, δεν αποκτώ
«δικαίωμα» να κοινωνήσω. Στη θεία Κοινωνία προσέρχομαι ως αμαρτωλός, ως
ανάξιος, και αποδέχομαι τη δωρεά του Ουρανίου Πατρός.
Δημήτρης Μαυρόπουλος, ΔΙΕΡΧΟΜΕΝΟΙ ΔΙΑ ΤΟΥ ΝΑΟΥ,
εκδόσεις Δόμος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου